2300 kcal verbruikt, 70,4 km verder en 4u22m later...ik ben erover

19 mei 2016 - Rietz, Oostenrijk

Inmiddels ben ik met al de Toscaanse heuvels in de benen wel het nodige gewend wat betreft het klimmen, maar ik zag toch wel op tegen rit van vandaag (van 730 naar 1515meter) met de Rechenpas, 1515 meter als hoogste punt van mijn fietstocht.  Vooral de teksten in het Reitsma boekje bezorgden me het nodige angstzweet: "richting NL blijft deze pas veel steiler (9km 8-10% en stukjes 15%,,,,richting NL kan de fiets mee in de bus,,,,je kunt de minder steile hoofdweg nemen,,,,) en dat met 18 kilo bepakking.

Toen ik (pas) om 11.15 onder een heerlijk zonnetje vertrok van de camping zag ik de hoofdweg rechts van me en en even was de verleiding er maar voordat ik het in de gaten had, had ik het eerste steile stuk al achter de rug en het ging goed, zoals fietsers zeggen "de benen zijn goed". Dus besloten om ervoor te gaan, dan evt. maar wat meer stoppen en lopen onderweg. In de plaatstelijke super mijn proviand voor onderweg ingeslagen: 2 bananen, 2 yogertjes, 2 broodjes, verder de winegums in de stuurtas en isostar in de drinkbeker. En het bleef goed gaan, tuurlijk, veel klimwerk, soms erg steil  en lang in het zadel maar tegen mijn verwachting in kon ik blijven fietsen en dat was in de Toscaanse heuvels wel eens anders. Zat ook wel mee, de steile klimmen aan het begin, weer was goed , het beetje wind had ik mee. Zo heb ik ook kunnen genieten van de indrukwekkende omgeving.

Ik had "de knollen ook wel op" maar voldaan kwam ik om 17.00 uur aan bij gasthoff 'Marianne'  in Prutz.