Toch een mooie dag in Bologna

9 mei 2016 - Bologna, Italië

Was van plan om vanuit Loiano door te fietsen langs Bologna richting Ferrara maar de enthousiaste verhalen van de Massimo, gastheer van BenB la Tana degli Scoiattoli (een aanrader overigens voor wie in de buurt komt) en de matige weersvoorspellingen maakten dat ik mijn route bijgesteld heb om toch Bologna te zien.

Het was een heerlijke etappe met voornamelijk afdalen, de Apenijnen uit en het weer bleef best goed (zelfs een waterig zonnetje) en zo was ik al om 13.00 in Bologna. Mijn Garmin bracht me via prima fietspaden, dwars door de stad naar het Hostel. Hoewel het er naar oude sokken stinkt is het verder prima; schoon; lijkt veilig (mijn fiets in ieder geval wel want die staat op de kamer) en de bus brengt me in 10 minuten naar de stad.

Ik was al onder de indruk van Siena maar in vergelijking bij Bologna is Siena een provinciestad. De sfeer is er heel bijzonder en dat heeft er alles mee te maken dat het een echte vrijgevochten studentenstad is (het had de eerste vrije universiteit van de wereld). Ik heb nog nooit zoveel hip, alternatief en jong bij elkaar gezien. De stad is bovendien indrukwekkend met met middeleeuwse, gotische en invloeden vanuit de renaissance. En,,, niet toeristisch.... een aanrader dus. Ik heb de Torre degli Asinelli beklommen 98 m hoog, 486 treden (zo blijf ik ook een beetje in klim-vorm) met resultaat een geweldig uitzicht over de oranjebruine dagen en gebouwen van de stad.